Dana Michel on vuoden 2019 ANTI Festival International Prize for Live Art -palkinnon voittaja

Dana Michel. Kuva: Pekka Mäkinen.

 

Dana Michel julistettiin vuoden 2019 ANTI Festival International Prize for Live Art -palkinnon voittajaksi lauantaina 14.9. ANTI Prize Party -tapahtumassa VR:n Konepajalla Kuopiossa. ANTI Prize Party järjestettiin osana ANTI – Contemporary Art Festivalia.

Palkinnonsaajaehdokkaina oli joukko kansainvälisesti menestyneitä, lahjakkaita taiteilijoita ja kollektiiveja. Ehdolla palkinnonsaajiksi olivat Cuqui Jerez (Espanja), Dana Michel (Kanada), Mammalian Diving Reflex (Kanada) ja Keijaun Thomas (Yhdysvallat).

Maailman ainoa live art -palkinto jaetaan kuudetta kertaa. Palkinto on arvoltaan 30 000 euroa, mikä tekee siitä yhden Suomen suurimmista kulttuuripalkinnoista. ANTI Festival International Prize for Live Art jaetaan vuosittain yhdelle live art -taiteen kentällä toimivalle, poikkeuksellisen vahvalle taiteilijalle tai ryhmälle. Palkinnon rahoittaa Saastamoisen Säätiö.

Tänä vuonna voittajanvalintaprosessi koki suuren muutoksen, Koneen Säätiön tukeman Shortlist LIVE! -konseptin myötä. Shortlist LIVE! on täysin uusi ja ainutlaatuinen tapahtumakokonaisuus palkinnon ympärillä, jossa palkionnonsaajaehdokkaiden teokset esitetään ANTI-festivaalilla. Jury tapaa ehdokkaat henkilökohtaisesti ja tekee päätöksensä esitysten jälkeen.

Vuoden 2019 palkinnonsaajan valitsi kolmihenkinen jury, jota johti kansainvälisesti arvostettu kirjailija ja ohjaaja Saara Turunen (Suomi). Mukana olivat myös taiteellinen johtaja ja kulttuurialan edelläkävijä Daniel Brine (Iso-Britannia), sekä juhlistettu professori, akateemikko ja taiteilija Thomas F. DeFrantz (Yhdysvallat).

Jury kirjoittaa voittajasta:

Jatkuvia Yllätyksiä – intiimiyttä ja pieniä eleitä. Voimaa ja fyysistä kyvykkyyttä, oletusten vastustamista ja testaamista. Dana Michel työskentelee nähdäkseen ja tietääkseen paremmin. Hän tutkii arkistoja, ja elävöittää niitä esityksen keinoin. Ikuisuuksien edestä eläväksi luotuja kokemuksia. Interiöörejä. Intuitiivista tekemistä esineiden kanssa, jotka … Vapautuvat! Merkittävää liikkeen ja kuvallisuuden poetiikkaa sidottuna eettisyyteen kytkeytyvään tekemisen ja jakamisen lähestymistapaan. Vaatimaton ja tarkka, harkittu ja jäsentynyt. Horjuva epäröinti eteenpäin menemisen muistutuksena. Unenomainen henkilö – karismaattinen ja absurdi. Ylistämme identiteettiin sidottua selkää esiintymistä … Unenomaista ja koskettavaa omalla tavallaan. Vahva naisvartalon läsnäolo.

Kiitämme näkemystäsi ja luovaa polkuasi kohti merkittäviä ja odottamattomia kuvia. Silmäänpistävän kirkkaita kuvia, jotka saapuvat ja hajaantuvat odottamatta. Suuri määrä muistoja käärittynä Live Art -taiteeksi. Kaikella tällä on merkitystä, kaikki kuuluu ja värisee jaettuun kokemukseemme.

Dana Michel voitti 15 000 euron rahapalkinnon lisäksi samansuuruisen tuotantoavustuksen uuden teoksensa tuomiseksi ANTI-festivaalille 2019.

Dana Michel

Dana Michelin intuitiivisen improvisoinnin, koreografian ja performanssitaiteen yhdistelmä perustuu identiteetin moninaisuuden tutkimiseen. Michel hyödyntää performatiivisen alkemian ja selkounien käsitteitä – henkilökohtaisen historian, nykyisten huolenaiheiden ja tulevien toiveiden avulla hän luo empaattisten elävien hetkien sentrifugin itsensä ja todistajien välille. Hänen työskentelyään voi kuvailla sen vaikutteiden; improvisaation, veistosten, hip hopin, komedian, elokuvan, dubin ja yhteiskuntakritiikin kautta.

Tutkimustyössä Michel vuorottelee studiossa ja sen ulkopuolella. Tutkittuaan aihetta kirjoittamisen, lukemisen, videon ja keskustelun kautta, hän rentouttaa fokuksensa ja antaa kehon ottaa vallan. ”Ruokin itseäni äänellä, hiljaisuudella ja dissonanssilla – toisinaan ruumiini ja psyykeni on liian täynnä stimulaatiota kohtaamaan responsseja. Sitten pieniä yksityiskohtia ilmestyy kineettiseen näkökenttääni. Ne ilmentävät liikkeitä, resonaatioita, värejä, tekstuureja ja tiettyjä valon kokemuksia. Nämä yksityiskohdat selventävät työn etenemistä.”

”Vaikeuksien käyttäminen navigointimenetelmänä tulee luonnollisesti ja pakottaa esitykseni hädän ja haavoittuvuuden alueelle, jossa voin kuunnella lähimmällä etäisyydellä ja jakaa vähiten epäröivästi. Olentojen käsittäminen matemaattisina todisteina tai portaaleina, jotka koostuvat miljardeista mahdollisuuksista, syventää tätä kuuntelua.”